Att publicera sin fotobok själv

Nu när skolan är slut och jag – och i alla fall några av mina forna klasskamrater – funderar över hur jag ska kunna få mitt arbete publicerat springer jag på en hel del mässor och föredrag och blir ibland än mer förvirrad. Det står helt klart att fotojournalistik som vi såg det är över. Det har pratats om kris i flera år nu, men istället för att ge upp får man försöka hitta andra möjligheter när inte tryckt media vill satsa på bildjournalistik.

Jag har aldrig själv använt Blurb för att publicera en fotobok, men har vänner som har och som verkar nöjda – det är relativt smidigt, trycket är helt ok och priset ganska rimligt. Just nu har Blurb en pop up-store i London som jag besökte i dag. För att vara ärlig gick jag mest dit för att lyssna på en av föredragshållarna Anton Kusters som pratade om sitt projekt om den japanska maffian – Yakuza (spännande ämne och bra bilder), men han berättade också hur han arbetar med projektet i redigeringsfasen. Det är inte avslutat än och har pågått i ett par år. För att skapa hållpunkter har han därför valt att publicera ett magasin som han trycker genom Blurb. Eftersom det är print on demand, kan han välja att trycka hur många exemplar han vill – ett eller flera. Ett nytt 893 Magazine kommer ut ungefär en gång i halvåret – och Anton Kusters berättade om processen och vilka frågor han ställde sig: Vad skulle han ha för format? Han gick från standardformat till landskap till yttepyttelitet. Skulle bilderna vara i färg eller svartvitt? Det blev till slut färg och ett standardformat. En annan vits med att trycka “magasin” under projektets gång är att ha något att visa upp för potentiella förläggare, för Anton Kusters vill ge ut projektet i bokform när det är klart. Fast det kanske slutar med att han ger ut projektet själv, tillade han.

Ok, det här ger ju inga pengar nu, snarare så går alla pengar han får över till projektet, men det är ett sätt att skapa uppmärksamhet kring det som kanske kan betala sig för framtiden, trodde han.

Anton Kusters är förresten också kreativ redaktör för den första pappersutgåvan av Burn Magazine, Magnumfotografen David Alan Harveys hemsida där intressanta projekt av fotografer som är i början av karriären publiceras. Spana in.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in london and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

