Mode för (nästan) hela slanten

En hektiskt vecka med massor av föredrag och tillställningar, ibland krockade det så jag missade World Press Photo-vernissagen och gick istället på Mary McCartney-föreläsning och bildvisning i Photovoice regi i torsdags.

Det är lätt att avfärda Mary McCartney som någon som nått dit hon är tack vare att hon är dotter till Paul och syster till Stella. Men det är en ganska dum idé. Mary McCartney försöker hitta någonting som visar en ny sida av den porträtterade eller ämnet – och hon lyckas ofta. Hon pratade mest om sina porträtt, det kändes som om det låg henne varmast om hjärtat, även om hon sa sig gilla mode också. Hennes bakgrund är en fördel när hon möter andra berömdheter och hon har porträtterat många kändisar. De förstod ofta att hon inte var ute efter att fånga deras pinsammaste ögonblick, sa hon.
Hon jobbar helst med film eller polaroider, framför allt i egna projekt. Och hon gillar att ha en fluga på väggen-inställning. Det var tydligast i projektet “Off Pointe – A Photographic Study of The Royal Ballet After Hours”, där hon följde några av dansare i baletten bakom scenen och på fritiden.

Jag fortsatte hänga i Blurbs pop up-store, till slut kände de igen mig. Det var väl värt alla visiter: intressanta föreläsningar, kaffe, te, cupcakes, champagne och kanapéer. I tisdags kväll berättade Jamie Perlman om sin nätplattform Test. Hon är till vardags art director på Vogue UK. Test är en plattform för fotografer, filmare, stylister och andra som är på uppåtgående i modevärlden, men inte ännu riktigt får plats i Vogue. I Test får de prova sina vingar på en plattform som kanske kommer att vara framtiden för modebranschen, mer omedelbar, transparent och experimentell än de traditionella modetidningarna. Jaime Perlman visade två exempel från Test, bland annat ett modeknäck av fotografen Ellen Jong, som är mest välkänd för sina böcker “Pees on Earth” och “Getting to Know My Husbands Cock”. Nu tänker Jamie Perlman ge ut Test på papper en gång om året. Första numret ska komma i februari, om inte förr, sa hon.

Intressanta föredrag, speciellt när man ser att modefotografiestetiken inte alltid är så olikt det dokumentära. Båda genrerna lånar ju ganska friskt av varandra, eller snarare av konstfotografin. Kanske känns det lite mindre lyckat när dokumentärt fotografi ser ut som modefotografi, för att i alla fall jag lätt stirrar mig blind på den fina ytan och glömmer vad som finns under.

Modevärlden är liten förresten, Jaime Perlman som är amerikanska fick jobbet på brittiska Vogue när hon genom en tillfällighet mötte magasinets kreative redaktör Robin Derrick. Samme Derrick som ställde frågor till Mary McCartney i torsdags kväll.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in london and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

