Blaise Compaoré


Burkina Faso är granne med Mali och dit åkte jag i månadsskiftet januari-februari. Det blev inte så många fotografier tagna där. Jag blev sjuk, bland annat i malaria. Men det var också den enda sjukdomsperioden jag hade på tre månader. Ganska bra jobbat, tycker jag själv. Innan jag var sjuk var jag i Bobo, eller Bobo-Dioulasso som staden egentligen heter. Bobo och området runt omkring var en gång rikt, fick jag veta senare. Och det kanske förklarar att staden kändes relativt välmående, med bland annat en gigantisk, modern järnvägsstation, trots att Burkina är ett av världens fattigaste länder. Det är också här jag såg bilden på presidenten Blaise Compaoré i en tygaffär. De senaste månaderna har oroligheter blossat upp i Burkina. Senast var de riktade mot Blaise Compaoré, som för ungefär en vecka sedan fick fly sitt palats i Ouagadougou för en natt, då även polis och militärer deltog i protester mot honom för att löner inte hade betalats ut. Den här veckan har Blaise Compaoré utsett sig själv även till försvarsminister.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in photography and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Blaise Compaoré

  1. anna ljungberg says:

    Fin bild från Burkina Faso

  2. anna ljungberg says:

    Det var en en väldigt rolig bild och fin text.

Leave a Reply

