Sveavägen Dreams

Innan jag kom hem funderade jag mycket på hur jag ska gå vidare med fotograferandet. Jag funderar fortfarande och det måste jag ju, jag har varit borta ett och ett halvt år och behöver få i gång mitt liv hemma. Men under tiden jag får igång det, bestämde jag mig för att ta upp mitt gamla projekt Sveavägen Dreams. Det är relativt lättillgängligt eftersom det ligger på min gata i stan. Det ska bli spännande att se hur det utvecklas och om det utvecklas, eftersom jag förhoppningsvis har lärt mig en del. Men jag funderar på om jag ska bredda det, tidigare fotograferade jag bara kvällstid/utelivet, men människor drömmer ju på dagtid också. Och det finns så mycket spännande saker/lokaler att upptäcka på den lilla sträckan jag fotograferar på, kom jag på bara härom veckan. Samtidigt vill jag behålla fokus. Och jag vill att det ska vara lite “mörkt”, underexponerat och “grusigt”. Jag vet inte hur jag ska göra än, kom gärna med tips och råd. Under tiden börjar jag där jag slutade. I eftermiddag/kväll är det dags. Jag har satt upp några regler för mig själv:
1) Att spendera så lång tid som möjligt med dem jag fotograferar. Det är alltid okända människor och jag kan bli lite stressad av att jag uppehåller dem.
2) Att använda mitt 50 mm objektiv, så att jag själv rör på mig. Men det kanske blir en massa porträtt av det hela ändå.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Sveavägen Dreams

  1. anna ljungberg says:

    Jag tycker det är en bra idé. Om man inte vet var man ska börja, kan man börja var som helst bara man börjar. Sedan brukar det ge sig. Påskafton är dessutom en bra dag att börja ditt projekt Du märker nog på människorna, om de på något vis känner sig uppehållna. Annars kan du fråga dem.
    Jag har försökt få fram bilder men det står liksom stilla. Men min dator är långsam. Jag ska försöka igen och sätta dit muspilen och gå därifrän. Det var jättekul att höra från dig!
    Jätteroligt helt enkelt.

  2. anna ljungberg says:

    Hej!

Leave a Reply

