Fotojournalistik eller? del 1

På Fotosidan pågick en diskussion om Magnus Wennmans bild på en afghansk flicka för ett tag sedan. Många tyckte att den är för photoshoppad (tyvärr kan jag inte hitta länken till diskussionen, men scrolla ner i första länken för bilden på flickan). Jag har inget emot Magnus Wennmans bild, tvärtom är det ett fantastiskt porträtt och vad han har gjort med mättnad eller inte stör inte mig ur ett fotojournalistiskt/etiskt perspektiv. Ett exempel på en annan diskussion uppstod när fotografen Stepan Rudik blev diskad och förlorade sitt Worldpresspris för att han klonat bort en fot ur en bild. Det här diskussionerna pågår då och då, vilket är bra. Fotojournalistik handlar ju om att beskriva verkligheten, men oavsett hur mycket man vet om etik behöver man bli påmind då och då för att inte gå för långt i sin iver att få snyggare och mer stämningsfulla bilder. Samtidigt verkar olika fotografer/organisationer ha olika gränser, där gränsen för de flesta går vid just att ta bort störande detaljer i bilder – men det är flytande och därför förvirrande. Många anser att det här har kommit med photoshops intåg, men även den store W Eugene Smith inte bara planerade bilder, utan också ändrade detaljer i bilder han inte tyckte passade för det han ville förmedla.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in photography. Bookmark the permalink.

One Response to Fotojournalistik eller? del 1

  1. anna ljungberg says:

    Hej! Just det som du skriver att W Eugene Smith gjorde är väldigt intressant- En konstnär målare, författare, fotograf m.fl kan göra just det : förändra den “låsta”bilden av den s.k. verkligheten för att få fram det verkligt sanna. Jag har läst det någonstans och tror att det är så
    mamma

Leave a Reply

