Fotojournalistik eller inte? Del 2

Jag har bland annat nyligen lyssnat på Bildradion där Göran Segeholm intervjuade Scanpixfotografen Henrik Montgomery om hans bok “Statsministern”. Henrik Montgomery plåtar rakt på, för honom är innehållet viktigare än formen. Det finns endast en bild i boken med en lite sned horisont. Göran Segeholm tycker att det är intressant nu när vi går mer och mer mot subjektiv fotojournalistik. I en sådan tid blir det så klart också diskussioner kring bildreportage som anses vara för konstnärliga för att egentligen räknas till fotojournalistik, en sådan diskussion pågick när Martina Hoogland Iwanov fick Scanpix stora fotopris i höstas.
Att vi går åt det subjektiva hållet (men det var inte ovanligt förr heller, se till exempel Anders Petersens Café Lehmitz) beror på att det är svårare att sälja fotoreportage till tidningar, det är utställningar, böcker och tävlingar som gäller. Samtidigt är det lättare att ta bra bilder i dag tack vare digitalkamerorna. Då blir det egna uttrycket och formen viktigare. Det gäller att sticka ut ur mängden. Men som också deltagarna i diskussionen jag länkat till ovan skriver är definitionen av fotojournalistik/dokumentärt/konstnärligt väldigt luddig. Men jag undrar om gränserna alltid måste vara så tydliga, åtminstone när det gäller dokumentärfoto? För att det ska hända något nytt måste man väl kunna experimentera?
Här är länkar till tre fotografer jag tycker ha gjort intressanta projekt genom att tänka utanför det rent fotojournalistiska/dokumentära. Det är i grunden enkla idéer, men resultaten blev både överraskande och fascinerande:
Rino Pucci är min gamla klasskamrat från London. Titta på hans berättelse om en kirurgs tankar kring sitt jobb.
Pedro Guimaraes är en portugisisk fotojournalist/fotograf som gjorde ett genialt och humoristiskt projekt för sin MA Photography på University of Westminster (min parallellklass).
Och så Seamus Murphys kortfilmer till PJ Harveys fantastiska senaste album Let England shake. Jag har försökt skriva om det här tidigare, men det blev aldrig bra. Så istället lyssna/titta på en av filmerna/låtarna.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in photography and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

