Somalia och biståndet

Många, många är på flykt i Somalia, ett land som enligt FN drabbats av den värsta torkan på 60 år. I torsdags bjöd Global bar in till diskussion under temat “Svälten i Somalia drabbar inte alla”, för i Somaliland och Puntland, som är självstyrande, har katastrofen inte varit lika allvarligt tack vare förebyggande åtgärder. Diskussionen blev spretig, men intressant, de fyra i panelen hade olika bakgrund: en biståndsarbetare, en journalist och två svensksomalier. Här återges bara delar av samtalet – de som framför allt rör journalistik.
Bakgrunden är att många av flyktingarna har tagit sig till Somalias huvudstad. Mogadishu anses vara världens farligaste stad på grund av att olika klaner slagits om makten, ett flerårigt inbördeskrig där också utländska makter har haft några fingrar med i spelet, men framför allt under senare tid för att al-Shabaab, en radikal islamistisk grupp, som vill få bort regeringen, haft kontroll över stora delar av södra Somalia. Al-Shabaab vill inte se de utländska biståndsorganisationerna i Mogadishu, och det har rapporterats att de kidnappat och mördat hjälparbetare. I början av augusti kördes al-Shabaab ut ur Mogadishu.
Ungefär samtidigt rapporterade SVT-reporten Claes JB Löfgren därifrån. Det handlade om att han inte såg till biståndsorganisationerna i staden, bara sex studenter som delade ut lite förnödenheter i ett flyktingläger. När han skulle intervjua en representant från en biståndsorganisation var det svårare att ta sig in till representanten än från flygplatsen och ut i staden. Men biståndsorganisationerna är där och har varit där, sa Röda korsets representant (som satt i publiken). Logistiken är dock både extra svår och krånglig i en stad drabbad av så mycket konflikter.
För att biståndsorganisationernas trovärdighet ska bli högre tyckte Löfgren att organisationerna borde vara ärliga redan från början med vilka problem de har i fråga om logistik, och även när det gäller att bara delar av de pengar som skänks kommer fram, en del försvinner bland annat på grund av korruption.
En del frågor från publiken handlade om varför nyheterna om Somalia är så ensidiga och generaliserande. Lite hårddraget sa Löfgren att SVT arbetar med hårda nyheter, ett inslag i tv är är över på några få minuter. Då går det inte att ge det mer komplexitet åt ett ämne även om han själv gärna vill se mer fördjupning.

En diskussion som rör närstående frågor har jag följt på nätet ett tag. Den utmynnade i webinaret “Aesthetics have no place in photographing famine” som kan ses här: Open-i.

Men just nu tycker jag: skänk pengar oavsett om du blir förbannad på ensidig och generaliserande mediarapportering och oavsett om bara hälften kommer fram. Det hjälper mer än ingenting.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in stockholm and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

