Modernas fotoutställning

Så gick jag och syster T till Moderna museet för att kolla in de två första delarna av Moderna museets fotosamling. Vi beslutade att lista våra fem individuella favoriter (ej rangordnade). Här kommer de:
Tette:
Malick Sidibé – Jag skulle vilja se min kjol
Motivering: Ett självklart val.
Bernd och Hilla Becher – Fördertorn Fosse Noeus NO 13
Motivering: Jag älskar fabriksområden och för att bilden påminner mig om när jag var liten och byggde meccano.
Irivng Penn – Fishmonger, Lorry washers och Patissiers
Motivering: De är roliga, de ser så allvarliga och stolta ut.
JH Engström – en av bilderna ur Härbärge.
Motivering: Kvinnan är så fin.
Robert Capa – The falling soldier
Motivering: Bra krigsbild.

Lotta:
Malick Sidibé – Jag skulle vilja se min kjol
Motivering: En av mina favoritfotografer, det är humor och värme i hans bilder.
Sune Jonsson – Skolflicka i byn Mayeye
Motivering: Fantastiskt porträtt och fantastiskt ljus, roligt att se Sune-bilder som inte är tagna i Västerbotten.
Antanas Sutkus – Pionjärer
Motivering: Återigen ett fantastiskt porträtt, pojkens blick och ansiktsuttryck suger in åskådaren.
Josef Koudelka – Jarabina
Motivering: Han ser verkligen ensam och utsatt ut.
Hans Malmberg – Pojkar som leker i Kairo under Suezkrisen (hittade ingen titel)
Motivering: Berättar mer än bara nyheten.

Det var svårt att begränsa sig till fem och tyvärr kunde jag inte hitta länkar till alla bilder. Vi försökte också att leta upp val som inte var givna, även om vissa (läs Sidibé) slank igenom. Det var lite av en utmaning, eftersom man dras till bilder som man redan sett många gånger. Sedan finns det ju skäl till att bilder blir berömda som den här av Henri Cartier-Bresson. Det var intressant att Tette tyckte att det var jobbigt att titta på Larry Clarks eller JH Engströms bilder.Jag tycker inte det är lika svårt och undrade om jag blivit cynisk.

Vi diskuterade också utställningen som helhet, dess för- och nackdelar, så här kommer det som är bra och det som är dåligt:
Tette:
Bra var mångfalden, krigsbilderna i temarummet om fotojournalistik var bäst. Dåligt var att det var så många landskapsbilder.
Lotta:
Bra: Jag älskar temautställningar. Att utställningen spänner över en lång tidsperiod, man kan leta efter likheter mellan dokumentärt och konstnärligt under samma tidsperiod, det är roligt att se hur breda en del fotografer är – både konstnärer och fotojournalister. Att det fanns fotoböcker och -tidningar i ett par rum så att man kunde slå sig ner, bläddra och läsa.
Dåligt: Jag hade velat se mer nutida dokumentärt eller som gränsar till dokumentärt som Jim Goldberg och Taryn Simon. Jag tycker att det är fint med en collagevägg i första rummet, men vissa av bilderna kommer inte till sin rätt där, till exempel Sally Manns vackra, mörka foton.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in photography, stockholm. Bookmark the permalink.

One Response to Modernas fotoutställning

  1. Pingback: Mer Moderna « Lotta Ljungberg's Blog

Leave a Reply

