Tre bildspel

Jag har kollat på tre väldigt bra bildspel på sistone. Här kommer länkarna till dem:
A Darkness Visible: Afghanistan av Seamus Murphy. Det här är en fotograf som jag egentligen inte hade koll på förrän jag såg hans briljanta kortfilmer till låtarna på PJ Harveys lika briljanta album Let England Shake. Nu har Mediastorm producerat ett bildspel om Afghanistans nutidshistoria med Seamus Murphys bilder och intervjuer. Seamus Murphy kom till Afghanistan för första gången 1994 på uppdrag av The Observer. Han har återkommit till landet många gånger sedan dess.
Grozny: Nine Cities av Olga Kravets, Maria Morina och Oksana Yushko. Det här bildspelet fick Lens Cultures pris för bästa bildspel i år. Inga intervjuer alls men det behövs inte, nio olika visuella perspektiv på Groznyj säger så mycket att jag famlar efter ord när jag ska berätta hur bra jag tycker att det här bildspelet är. Det går in i hjärtat.
En konflikthärd på närmare håll har debatten om nya Slussen varit. SVD publicerade ett bildspel om nuvarande Slussen för någon vecka sedan. Ett ambitiöst, intressant och roligt projekt, inte minst för att jag själv jobbar vid Slussen och har en del åsikter om förändringarna som planeras i området.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in photography and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

