Mer Moderna

Härom dagen var jag på Moderna museet för att titta på den nyaste, men äldsta delen av En annan historia – fotografi ur Moderna museets samling. Numera tycker jag verkligen om att titta på gamla bilder. Jag tror att det handlar om att få lära sig om hur fotograferna experimenterade i fotografins barndom. Men det som verkligen överraskade mig med en Annan historia är bilderna som privatpersoner hade skickat in till utställningen Alla är en fotograf!, och som hängts upp i anslutning till utställningslokalerna. Uppmaningen var att bilderna ska beskriva svenskarnas vardagsliv – och det är verkligen alla möjliga situationer. Allra bäst är en massa bilder som ser ut att vara tagna i en amatörstudio, där belysningen består av en sådan där hopvikbar 1970-talslampa som man skruvade fast i bordet. Lampan belyser dock bakgrunden, inte personen. Grejen med den här bildserien är att det ser ut som att det är någon som experimenterar på precis samma sätt som de tidiga fotograferna gjorde. Resultatet kanske inte alltid blir så lyckat ur fotografisynpunkt men de ser ut att ha haft så roligt.
Jag älskar ju som sagt var tematiska utställningar – även om temat är ganska löst här. Men faktum kvarstår. Jag tycker att det är en brist att det finns så lite samtida internationell dokumentärfotografi i samlingen. Särskilt när Moderna marknadsför utställningen med att de har en av de främsta fotografisamlingarna i Europa.


PS. När jag gick där och tittade började jag tänka på bilden här ovan. Den tog jag i Mali i februari-mars. Jag tillbringade en hel del tid med den här familjen och deras vänner, drack eftermiddagste och åt jordnötter. Till slut blev jag tillfrågad av den äldre damen till höger om jag kunde ta en bild på henne och den yngre damen som ditintills hade gått iväg så fort jag kom i närheten med kameran. Men nu gick det bra. Jag var inte så nöjd med de få bilder jag tog då, men när jag tittade på dem några månader senare tyckte jag bättre om speciellt en av dem. Jag har mer än en gång fått tips om att regelbundet gå igenom gamla bilder just för att man kan “upptäcka” foton som man tidigare ratat.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in photography. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

