Dok 12

Jag tycker att det finns många och bra fotoutställningar i Stockholm, men jag saknar det fotografiska, främst fotodokumentära, samtalet. Det fanns ju hur mycket som helst av det i London, vilket är en av de stora fördelarna med att plugga där. Jag har inte heller varit i Stockholm när Re:public haft sina festivaler och i höstas var det ingen. Så för två veckor sedan tog jag tåget till Oslo och Dok 12. Festivalen är ett initiativ av Pressefotografenes Klubb i Norge, och äger rum årligen i samband med utdelningen av Årets bild-priserna. Förutom prisutdelningen, stod debatt och tio föreläsare på programmet. Många av föreläsarna var kvinnor, vilket var både intressant och roligt, eftersom man till exempel varje år ser en underrepresentation av kvinnor när den svenska listan på de nominerade till Årets bild presenteras.

Dok 12:s stora affischnamn Sally Mann var dock tvungen att ställa in sitt föredrag, hon hade skadats när hon fallit av en häst. För mig spelade det inte så stor roll. Det fanns så många andra intressanta namn, några som jag kände till väl, andra som jag visste väldigt lite om, och festivalen blev precis så bra som jag hade hoppats.
Första kvällen startade med debatten som handlade om terrordåden den 22 juli förra året och hur fotojournalisterna hade hanterat det. Aftonbladets Jan Helin fanns med på länk, bland annat därför att Aftonbladet-frilansaren Niclas Hammarström nyligen prisades för sina bilder från Utöya i World Press Photo. Det har fått kritik i Norge för att offren syns tydligt på några av bilderna.

Programmet var varierat med allt från konfliktfotografen Lynsey Addario till konstfotografen LaToya Ruby Frazier. Därtill den kontroversielle Antoine D’Agata. Han fotograferar människor i utkanten av samhället, bland annat drogmissbrukare och prostituerade. Han lever som de lever och har sex med kvinnorna, för att som han säger bryta ner barriärer mellan honom och dem han fotograferar.

Fokus låg på dokumentära projekt, där Darcy Padilla slog längdrekordet 18 år med The Julie Project om en kvinna med drogproblem och hiv. Det här är ett projekt som jag började titta på för något år sedan – men att höra Darcy Padilla berätta gav förstås mycket mer. Det handlade om hur hon arbetade med projektet och hanterade de svårigheter som dök upp. Hon gav till exempel inte upp varje gång Julie kallade henne bitch och stängde dörren när hon ringde på. Det blev en av höjdpunkterna under Dok 12, därför att de båda kvinnorna utvecklade en nära vänskap som syns i bilderna, och för att det är inspirerande att höra att det går att arbeta med ett projekt så länge. Varje gång Darcy Padilla trodde att projektet närmade sig slutet, hände något nytt i Julies liv som gjorde att hon fortsatte.

Den andra höjdpunkten var Lynsey Addario som framför allt berättade om sitt arbete med kvinnorna i Afghanistan. Det projektet ställs just nu ut på Nobels fredssenter i Oslo. Åhörarna fick också veta mer om hur det är att arbeta som krigsfotograf. Och ja, hon är rädd ibland, som när hon var inbäddad med amerikanska soldater i Korengaldalen i Afghanistan i två månader, det område i landet som anses vara allra farligast för västerlänningar. Tiden där beskrev hon som traumatiserande. Men när hon väger nackdelarna mot fördelarna tycker hon ändå att det är viktigare att visa vad som pågår runt om i världen – framför allt just ur kvinnors perspektiv. När hon släpptes efter en sex dagar lång fångenskap hos Khadaffi-trogna soldater, tillsammans med tre manliga kolleger, i Libyen för ett år sedan, tog hon dock en paus från att bevaka konflikter. Nu är hon nybliven mamma, men räknar med att börja arbeta i april igen.

Tillbaka till första kvällen igen då Walter Astrada berättade om sina projekt om kvinnor runt om i världen. Han väljer ut ett land i varje världsdel dit han åker och fotograferar kvinnors situation. Just nu är han i Norge och dokumenterar kvinnor som blivit misshandlade av närstående män. Man kan tro att det är lättare än att fotografera i Indien, men det är tvärtom, sa Astrada. Det är så förknippat med skam. Astrada är mångfaldigt prisbelönad för projekten, trots det har de varit svårpublicerade – och det har många dokumentärfotografer gemensamt i dag. Gör man ett projekt om något man tycker är viktigt vill man ju nå ut om det. Det krävs mycket uthållighet för att orka arbeta med ett långtidsprojekt och ofta spendera egna pengar. Den andra egenskapen en dokumentärfotograf bör ha är nyfikenhet. Det löpte som en röd tråd genom alla föreläsningar.

PS. Här har jag skrivit mer om Liz Hingley vars projekt jag ville veta mer om därför att det har likheter med mitt eget pågående projekt.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in photography and tagged , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Dok 12

  1. Jag har förut läst dina texter om foton och fotografer i Oslo från ditt besök . Inte förrän idag har jag emellertid fått fram några bilder.. Du har visst inte skickat dem förrän idag. Både texter och foton var väldigt trevliga .Det var förstås extra kul för mig att de var från Oslo. Jag minns när jag själv var på Frammuséet och fick veta att man gjort kölen på Fram så att hon skulle glida upp på isen, när den la sig i stället för att krossas av isen .

Leave a Reply

