Fotofest i Helsingfors

Jag var i Helsingfors i förra veckan och spanade in massor av foto under Helsinki Photography Biennal. Utställningslokalerna låg utspridda i staden och gjorde att jag även såg mer av Helsingfors än någonsin förr. Trots trötta fötter var jag nöjd. Helsinki Photography Biennal handlar i år om staden och det urbana sett ur både dokumentär- och konstfotografers perspektiv. Huvudutställningarna var uppdelade på tre olika platser. Bästa delen var den på Sederholmska huset vid Senatstorget, helt enkelt för att den innehöll mer dokumentärt. En favorit där var Michael Wolfs Tokyo Compression, många av bilderna från tunnelbanan i rusningstid var så klaustrofobiska. Även den mexikanske pressfotografen Enrique Metinides bilder från olyckor var starka. Eller egentligen, jag gillade det mesta här – från Dana Popas “Not Natasha” om trafficking (som jag sett förr) till Nils Petter Löfstedts film Piren och däremellan bilderna på trädgårdar i New York och kolonilotter i Finland.
Förvånande nog blev jag även förtjust i Martin Parrs projekt “Think of Finland” på Laboratory (i skrivande stund hänger en annan utställning där), för jag är lite mätt på bilder med humoristisk touch. Martin Parr hade dock lyckats fånga det finländska väl och kommit bortom klicheerna.
Men det var en annan utställning, som jag tror låg utanför festivalprogrammet, som blev höjdpunkten. Nämligen Taryn Simon Fotografier och texter på Helsingfors konstmuseum. Utställningen gjorde mig häpen, sedan förbannad och därefter ledsen. Utställningen består av bilder och text från projekten Contraband, An American Index of the Hidden and Unfamiliar, Nonfiction och The Innocents. Taryn Simon undersöker bland annat förhållandet mellan det visuella och verbala och visar hur mångbottnat det är.
Det enda dåliga med Helsingforsbesöket var att det var kort, därför missade jag säkert hur mycket intressant som helst.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in photography and tagged . Bookmark the permalink.

One Response to Fotofest i Helsingfors

  1. Pingback: Inspirerad i Helsingfors | Sveavägen dreams

Leave a Reply

