Bergen

Sommaren var alldeles för stressig, men innan jag fick för mycket att göra åkte jag till Bergen för första gången i mitt liv. Jag kunde inte säga nej när jag fick chansen att göra ett reportage på Vestlandet. Jag har hört så väldigt mycket om Bergen av mamma som tillbringade många sommarlov i staden, så mycket att det nästan har blivit en mytomspunnen plats. Men här har jag en fjärdedel av mina rötter, och jag vet att min släkt har varit på Bryggen i flera hundra år. Det var både lite nervöst och roligt att träffa delar av släkten som fortfarande bor kvar, och det var lite konstigt att turista i en stad som man har band till och att tänka sig att det var mormors hemstad. Men ja, Bergen är så vackert som alla säger, mina bilder gör inte staden rättvisa. Och nej, det regnade nästan inte alls de dagar jag var där.

Nu förstår jag varför mamma gillar rhododendron så mycket. Buskarna växer överallt i Bergen – och skymtar på ett par andra bilder. Här en närmare studie obviously.

Jag gick till Bryggen…

…Och åkte linbana upp till Fløien.

På vägen tillbaka från Odda. Jag såg inte fram mot en drygt tre timmar lång bussresa, men då förstod jag inte att jag skulle resa längs Hardangerfjorden och till och med få åka färja. Hänförande är bara förnamnet.

Bergen gjorde mig inte besviken. När jag kom hängde regnmolnen tunga i luften.

Jag älskar det här molnet. Det sågs ganska tidigt min första förmiddag, men sen sprack det upp och vädret var fint resten av tiden.

Här växte min mormor upp. Senare inrymde huset en förskola, och nu är det uppdelat i flera lägenheter.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in photography. Bookmark the permalink.

2 Responses to Bergen

  1. 9symphony9 says:

    I like the purple flowers.

  2. Mamma says:

    Nu ska jag själv resa till Bergen efter många år. Bilderna ser ut som jag mindes Bergen när jag längtat dit.

Leave a Reply

