Briljant seriebok om att arbeta i krig

The Photographer är den bästa bok jag har läst på länge. Den är spännande, rolig, rörande och hemsk samtidigt som den berättar om hur det är att arbeta under de allra svåraste förhållandena – i ett krig. Boken handlar om ett uppdrag en fotograf gör tillsammans med ett medicinskt team i Afghanistan under Sovjets ockupation. Men den är varken en dokumentärroman eller en fotobok, utan en seriebok där fotografen Didier Lefèvres bilder integreras med serierutorna, formen är genialisk. Det gör att den berättelse som annars kunde ha riskerat att bli lite tråkig emellanåt, eftersom den är kronologiskt berättad, blir en sådan bok du inte kan släppa ifrån dig innan du läst klart sista sidan. Formen och illustratören Emmanuel Guiberts teckningar gör också att anslaget är lätt trots att ämnet är allvarligt. Handlingen i korthet: Sommaren 1986 flyger Didier Leférvre till Pakistan för att sammanstråla med ett team från Läkare utan gränser, tillsammans ska de på ett några månader långt uppdrag i Afghanistan. Det dröjer ett tag innan de åker in, det krävs noggrann planering inför resan. Didier hinner under tiden se sig om i Peshawar. Det är ett äventyr i sig, för tack vare stadens strategiska läge som knutpunkt mellan Centralasien och Sydasien, nära gränsen till Afghanistan, samlas flyktingarna, mujaheddin, journalisterna, hjälparbetarna, spionerna och smugglarna där på väg till eller från det krigsdrabbade grannlandet. Så åker teamet in i Afghanistan under ledning av Juliette, en fransyska som delvis är uppvuxen i Afghanistan. De korsar bergspass efter bergspass, möter andra karavaner och träffar flera av de många etniska folkgrupper som bor i landet. Så är de i krigszonen, och här börjar arbetet på allvar. Didier fotograferar hela tiden – humoristiska porträtt på sårade men stolta mujaheddin, fantastiska landskapsbilder och fruktansvärda bilder från operationsrummet. Det blir ett uppdrag som påverkar honom djupt.
Alltså det är bara att beställa den. Här kan du göra det.

Uppdatering: Min kompis Magnus tipsade om att du kan köpa boken ännu billigare här.

About lottaljungberg

Jag är journalist sedan många år, för några år sedan började jag plugga fotografi och flyttade därefter till London för två år sedan för att plugga en MA i fotojournalistik. Efter London, åkte jag en sväng till Västafrika men nu är jag tillbaka i Stockholm. Här kan du läsa om fotojournalistik och dokumentärfoto, ibland skriver jag även om konstfotografi eller journalistik om jag tycker att det är intressant. Jag mixar med egna bilder, för från början var det här en arbetsblogg, och jag har inte riktigt tid att ha två bloggar. För uppdrag eller printar mejla mig på: ljungberg62@yahoo.se. Jag går normalt efter BLF:s taxa.
This entry was posted in photography and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

